Jak wybrać montażownicę opon
Wybór montażownicy do opon nigdy nie jest prosty, mamy jednak do czynienia z czynnikami, które, brane pod uwagę, mogą go znacząco ułatwić. Tu warto wspomnieć nie tylko o czynnikach ogólnych, takich, jak marka urządzenia i jego stan, ale i o tych, które są uzależnione bezpośrednio od potrzeb osób zainteresowanych takim rozwiązaniem. Jeśli podejmujemy tego rodzaju decyzję, staramy się jak najlepiej przemyśleć zakup tak, abyśmy mieli do czynienia z inwestycją, która się nam zwróci jak najszybciej.
Montażownice opon i ich rodzaje
Jednym z pierwszych dylematów, z jakimi musimy się mierzyć, jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, jaki rodzaj zmieniarki do kół jest nam potrzebny. Profesjonalne montażownice różnią się między sobą przede wszystkim w zależności od tego, z jakiego rodzaju pojazdami mają pracować. Najczęściej wybiera się montażownice samochodowe i motocyklowe, choć nie brakuje także montażownicy ciężarowych, przeznaczonych do pracy z pojazdami rolniczymi, bezdętkowymi oraz niskoprofilowymi.
Montażownice tradycyjne
Mówiąc o tej kategorii maszyn już na wstępie wypada podkreślić, że cieszą się one największą popularnością i są najczęściej wykorzystywane. Charakteryzują się kolumną odchylaną wstecznie lub na bok oraz wyposażoną w stopkę. Łyżka i stopka pozwalają zarówno na montaż, jak i na demontaż ogumienia. Tradycyjna zmieniarka do kół posiada również zbijak wykorzystywany do tego, aby stopki opon mogły się przemieszczać poza obręb rantów na felgach. Koła w takim przypadku mogą chwytane tak, aby jak najmniej nadwyrężać materiał, z którego zostały wykonane. W przypadku felg aluminiowych jest to część zewnętrzna, a w odniesieniu do stalowych – wewnętrzna. Modele tradycyjne bywają też niekiedy wyposażane w dodatkowe ramiona.
Montażownice niestandardowe
Mówiąc o tej grupie dobrze jest mieć świadomość tego, że jest to kategoria, która nie została oficjalnie sklasyfikowana. Obejmuje wszystkie te rozwiązania, których konstrukcja w istotny sposób odbiega od tej, z jaką mamy do czynienia w przypadku urządzeń tradycyjnych. Przeważnie jest to model bardziej masywny, a co za tym idzie – wykorzystywany przede wszystkim w odniesieniu do opon, które charakteryzują się większymi gabarytami. Ich budowa uwzględnia przynajmniej kilka dodatkowych elementów, w tym podnośnik, który przydaje się podczas podnoszenia kół, aby umieścić je na stole montażowym. Ciekawym rozwiązaniem są też rolki dociskowe, które w tej grupie urządzeń zastąpiły bardziej konwencjonalny zbijak.
Kombajny
Montażownice tego rodzaju można rozpoznać już na pierwszy rzut oka, bo dość istotnie odbiegają wizualnie od dwóch poprzednich typów. Nie ma tu już mowy o konwencjonalnej stopce montażowej, jej miejsce zajmuje zaś specjalistyczny uchwyt skutecznie eliminujący przymus stosowania łyżki montażowej. Pozwala to na zwiększenie bezpieczeństwa, a jednocześnie minimalizuje ryzyko tego, że dojdzie do uszkodzenia tak samej powierzchni felg, jak i ogumienia. Kombajny są też rozwiązaniami zautomatyzowanymi, niejednokrotnie bardzo silnie, co ułatwia pracę z nimi.