Frezy do gniazd zaworowych i ich specyfika
Termin frezy do gniazd zaworowych jest wykorzystywany, gdy opisuje się określony rodzaj regulowanych, wymiennych ostrzy. Są one wykonane z węglika wolframu, a przez to – wyjątkowo solidne. Każdy frez posiada dwa wymiary oraz trzy kąty. Możemy zatem mówić o szerokości górnej, szerokości gniazda, a także o kącie głównym, kącie górnym i tak zwanym kącie gardłowym. Oczywiście, wraz ze stopniem skomplikowania, rośnie również różnorodność ostrzy, a w związku z tym mamy do czynienia tak z dodatkowymi kątami, jak i promieniami.
Jak wykorzystuje się frezy do gniazd zaworowych?
Frezy są wykorzystywane przede wszystkim do tego, aby naprawiać gniazda zaworowe zlokalizowane w silnikach spalinowych. Nic więc dziwnego, że mamy do czynienia z narzędziem, które przyda się w każdym warsztacie samochodowym. Głowice tnące są przeważnie obracane manualnie. Kąty pracy mają charakter stały, co sprawia, że zawsze są prawidłowe. Nic nie stoi też na przeszkodzie temu, aby zamówić frezy, w których górny kąt zwężania znajduje się po przeciwnej stronie głowicy. Jeśli interesuje nas rozwiązanie o popularnym rozmiarze, możemy też liczyć na głowicę tnącą z górnym kątem zwężania, a nawet na taką, która ma gniazdo tnące po przeciwnych stronach.
Rodzaje frezów do gniazd zaworowych
Obecnie możemy mówić o przynajmniej kilku rodzajach frezów różniących się choćby ze względu na swój kształt, średnicę, a także pochylenie kątów. Przykładem szczególnie interesującego rozwiązania wydają się w tym kontekście choćby frezy promieniowe. Charakteryzuje je owalny kształt ostrzy tnących, co pozwala na zwiększenie przepływu powietrza w gniazdach zaworów. Frezy wielokątne również są wybierane stosunkowo często. Nie może być jednak inaczej, skoro mamy do czynienia z rozwiązaniami pozwalającymi na wyregulowanie kątów nachylenia gardła, a także szerokości górnych i szerokości oraz długości pracy. Poza tym w sprzedaży dostępne są także frezy jednokątowe z jednym kątem frezowana oraz frezy do diesla, a więc specjalny ich typ umożliwiając pracę na silnikach wysokoprężnych.
Wymiana gniazd zaworów bez tajemnic
Wymiana gniazd zaworowych to jedno z najważniejszych zadań, jakich należy się podjąć odbudowując pęknięte, uszkodzone albo po prostu użytkowane w niewłaściwy sposób głowice gniazd czy to aluminiowych, czy to żeliwnych. Wymiana gniazda zaworowego to przy tym znacznie więcej niż tylko wypchanie gniazda starego, a następnie montaż nowego. Jeśli głowica posiada integralne gniazda, dobrym rozwiązaniem z pewnością okaże się jej obróbka mechaniczna. Jeśli zaś mamy do czynienia z głowicą aluminiową, konieczne może okazać się wykonanie odwiertu, aby ponadwymiarowe gniazdo zostało dopasowane we właściwy sposób. Jest to wskazane zwłaszcza wtedy, gdy mamy do czynienia z luźnym, zdeformowanym albo uszkodzonym otworem. Jeszcze przed wycięciem głowicy zaleca się, aby mechanik określił, z jak dużą ingerencją będzie miał do czynienia. Także on jest odpowiedzialny za decyzję dotyczącą tego, jaki typ gniazda zostanie zamontowany. Wymiana wymaga zatem określonych, ważnych decyzji i działań.